ט”ו בשבט ומעגל הטהרה – יצאו רוב גשמי השנה

חודש שבט כבר נכנס, ואיתו מריחים את ההתחדשות – “יצאו רוב גשמי השנה” – האדמה רוויית גשמים – והאילנות מתחילים לינוק את חיותם מגשמי השנה החדשה.

אולם – הדבר עדיין לא ניכר כלפי חוץ. העצים עודם עירומים בשלכת, החורף עדיין בשיאו ונדמה כאילו שום דבר לא השתנה.

אז מה, בעצם, המשמעות והחידוש של ט”ו בשבט?

גם אנחנו הנשים, עוברות תהליך חודשי של התכנסות ובירור פנימי. של בירור וחידוש הכוחות הפנימיים שלנו מתוך התכנסות פנימית שכלפי חוץ נראית כמו שלכת.

עם קבלת הדימום החודשי, רירית הרחם ה”מיותרת” ששייכת למחזור שזה עתה הסתיים נושרת, ומפנה את מקומה על-מנת שרירית חדשה תצמח במקומה – רירית שיכולה להוות את המצע עליו יופיעו החיים החדשים שמביא איתו המחזור הבא.

הרגע בו אנו מבררות לעצמנו ש”יצאו  רוב גשמי השנה”, שכבר פינינו את השאריות המיותרות של החודש הקודם ואנו נקיות ופנויות למסע אל פוטנציאל החיים של החודש הבא הוא הרגע של “הפסק טהרה” – לאחר שהמתנו את מספר הימים הנדרש, אנו מוודאות שאכן הרירית של החודש הקודם כבר פונתה, ויוצאות למסע של שבעה ימים נקיים של הכנה בגוף ובנפש לקראת החודש הבא.

האסטרוגן כבר מתחיל לעלות בתוך הגוף שלנו וכתוצאה מכך הביציות בשחלה מתחילות להבשיל וביצית אחת נבחרת מתחילה להתכונן לקראת הביוץ. במקביל גם ברחם רירית הרחם מתחילה להתעבות מחדש כמצע לקראת קליטת הריון. ככל שהימים חולפים והגוף מתכונן יותר ויותר לקראת הביוץ – הוא מאותת לנו על כך גם בהפרשות נקיקי צוואר הרחם שהולכות ונהיות פוריות יותר ומסמנות לנו שהגוף מתכונן לביוץ.

במקביל לתהליך הגופני מתחולל גם התהליך הנפשי: סימני השאלה, הספיקות והלבטים שמאפיינים את סיומו של המחזור החודשי ואת ראשית ימי הדימום מתחלפים במסקנות, קבלת החלטות ותכניות לקראת העתיד. האסטרוגן ממלא אותנו חיוניות ומרץ ואנו “יוצאות לדרך” ומתחילות לפרוח וללבלב עם מחזור חדש של עשיה.

אף אחד לא רואה כלפי חוץ את השינוי הזה קורה.

הרגע בו מסתיים הדימום ומתחיל הבניה מחדש הוא רגע פנימי, עמוק. מה שמתחיל לצמוח ראשון לא ניכר כלפי חוץ. אלו הם השורשים שמהם נבנה בע”ה את התשתית לקראת מעגל החיים הבא שיפרח ויופיע כלפי חוץ בבוא האביב, זמן הביוץ, ואיתו האפשרות להפריה וליצירת חיים חדשים בעולם.

ט”ו בשבט הוא החג של הפוטנציאל הפנימי שמתחיל להופיע, החג של האמונה שלנו בתהליך, במסע, ביכולתם של השורשים לינוק ולהניע תהליך שסופו יניב לנו פירות מתוקים ומבורכים. האמונה שלנו שהברכה טמונה בשורשים, בעמל והתהליך שנעבור.

ככל שניטיב יותר ללמוד לזהות את התהליכים הפנימיים האלה ולעבור מדי חודש מסע של התחדשות פנימית נפשית במקביל להתחדשות הפיזיולוגית שמתרחשת ממילא בגוף – נוכל להפוך את המחזוריות שלנו למשמעותית ובונה, ויחד איתה גם את תהליך הטהרה, ונזכה בע”ה לפירות מתוקים ומבורכים.

טו” בשבט שמח!

ליאון

כתיבת תגובה